کد خبر: ۷۰۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن تشریح علل گران تمام شدن خودروهای وارداتی در بازار ایران عنوان کرد: اگرچه قیمت خودروهای خارجی در کشور ما بسیار بالا و چند برابر کشورهای همسایه است اما عرضه این خودروها ولو اندک، تاثیر مثبتی بر بازار خودرو خواهد داشت.
علل گرانی خودروهای وارداتی در بازار ایران چیست؟

به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن تشریح علل گران تمام شدن خودروهای وارداتی در بازار ایران عنوان کرد: اگرچه قیمت خودروهای خارجی در کشور ما بسیار بالا و چند برابر کشورهای همسایه است اما عرضه این خودروها ولو اندک، تاثیر مثبتی بر بازار خودرو خواهد داشت.

امیرحسین شامخی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با توجه به خلف وعده سیاست گذار مبنی بر واردات خودروهای اقتصادی با تعرفه 25 درصد در خصوص علل گرانی خودروهای وارداتی اظهار داشت: از آنجا که قیمت جهانی خودرو و نرخ خودروهای وارداتی در کشورهای همسایه و سایر کشورهایی که واردات خودرو به آن آزاد بوده مشخص است، می توان گفت مهم ترین عامل گران تمام شدن واردات خودرو در ایران افزایش تعرفه و عوارض گمرکی است.

وی در خصوص بلاتکلیفی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در رابطه با قیمت، مدل، استاندارد، کیفیت و همچنین تضمین خدمات پس از فروش این خودروها بیان کرد: متاسفانه عدم تحقق وعده های سیاست گذاران چه در حوزه تولید و چه واردات خودرو موجب سلب اعتماد و بدبینی مشتریان و همچنین بلاتکلیفی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی شده اند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: اگر هدف از واردات خودرو، ورود خودروسازان داخلی به بازار رقابت جهانی و استفاده از خودروهای اقتصادی روز دنیا بنا به کاهش قدرت خرید مردم است قاعدتا تحقق چنین اهدافی با تعرفه های گمرکی چند برابر قیمت خودرو عملا امکان پذیر نیست. مضاف بر اینکه دولت با افزایش تعرفه واردات خودرو حاشیه امنی برای خودروسازان داخلی ایجاد کرده و مانع رشد و توسعه صنعت خودرو شده است.

شامخی حضور واسطه گران در فرآیند واردات خودرو را از دیگر علل افزایش قیمت خودروهای خارجی در کشور عنوان و بیان کرد: چنانچه واردات خودرو نیز به شرکت های خودروساز داخلی محدود شود، انحصار در بخش تولید به حوزه واردات نیز سرایت کرده و نتیجه آن چیزی جز افزایش قیمت خودرو نخواهد بود.  

وی با بیان اینکه بازار فروش هر محصولی نیازمند برقراری تعادل بین قیمت محصول و قدرت خرید مصرف کننده است، تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما به جز درصد کمی از مردم، اغلب افراد جامعه از سطح درآمدی پایین برخوردارند و در چنین شرایطی و با وجود سودهای هنگفتی که واردکنندگان خودرو به جیب می زنند حتی خرید خودروهای اقتصادی با توجه به کاهش قدرت خرید مردم امکان پذیر نخواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تاخیر در فرآیند واردات خودرو را چقدر در گران تمام شدن خودروهای وارداتی موثر می دانید، گفت: از آنجا که عرضه و تقاضا از مفاهیم اصلی در علم اقتصاد هستند قاعدتا وقتی تقاضا برای خودرو بالا و عرضه قطره چکانی است، قیمت خودرو افزایش پیدا می کند زیرا با عرضه قطره چکانی بازار پس از مدتی نسبت به کاهش قیمت ها مقاومت می کند مگر اینکه با رشد عرضه، عرضه و تقاضا به تعادل برسند و قیمت خودرو کاهش پیدا کند.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان در خصوص قیمت بالا خودروهای وارداتی و تاثیر آن بر رشد قیمت ها در بازار خودرو اظهار داشت: اگرچه قیمت خودروهای خارجی در کشور ما بسیار بالا و چند برابر کشورهای همسایه است اما عرضه این خودروها ولو اندک، تاثیر مثبتی بر بازار خودرو خواهد داشت.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"